climb

Binnenkort release – zomer 2022

  1. Climb
  2. Mr. Churchill
  3. The phantom strikes again (duet met Tessa Boomkamp)
  4. Can’t get her
  5. A very special day (duet met Hanna Prins)
  6. What you’re doing
  7. This is just a song (duet met Fanny Hovers)
  8. Time alone
  9. Days with you
  10. When day comes to an end (duet met Petra Gaffke)
  11. The postman smiles
  12. Just a friend (duet met Three Guys Named Joe)


Liedjes gespeeld, gezongen, geschreven en gearrangeerd door Jan Hovers.
Opgenomen en gemixt in “Hovers Constructie” – Amsterdam/Gorssel, 2008-2022.
Mastering door Alex Wharton in Abbey Road Studios, Londen, juli 2022


Met bijdragen van:

  • Petra Gaffke: Duitse quotes van Adalbert Stifter (1805-1868) op Climb, backing vocals op What you’re doing, Time alone en The postman smiles
  • Liza Westendorp: alt- en tenorsax op The phantom strikes again
  • Eus Menagé: gitaar en mandoline op A very special day, zang op Just a friend
  • Esther Hovers: altsax en backing vocals op This is just a song
  • Pauline Hovers: backing vocals op This is just a song
  • Elena Fernández de Córdoba y Ordeig: Spaanse voordracht op Can’t get her
  • Strijkkwartet Amarens (Maaike Gerritsen, Marjan Waringa, Marjan Valk, Esther de Boer) op When day comes to an end
  • Mars Peereboom Voller: zang op Just a friend

Er was eens een Amsterdams jongetje dat dol was op muziek…

Al in het wandelwagentje kraaide ik het uit als ik het Philips-uithangbord van de radiowinkel in de Van Woustraat zag – het logo kende ik van de grammofoonplaatjes thuis. Nog een grotere aantrekkingskracht hadden muziekinstrumenten op me. Die kinderaccordeon in de HEMA! Nee hoor, die kwam er niet. Later wel een blokfluit. Destijds de verplichte eerste stap op weg naar andere instrumenten. Maar als je altijd intuïtief snel je weg vindt op een instrument, dan zet je de snelheidsbegrenzer van de zwarte nootjes al ras uit. Met als gevolg dat ik nooit noten leerde lezen (hoe geweldig vind ik het nu dan ook dat ik met behulp van software toch strijk- en blaasarrangementen kan omzetten in notenschrift die door ‘echte’ muzikanten ingespeeld kunnen worden).

Na lang zeuren kwam er in mijn jeugd een goedkoop blaasorgeltje en een onbespeelbare Spaanse gitaar in huis. De honger was even gestild. Na de derde klas werd ik van het gymnasium gestuurd. Thuis dook ik liever in muziek- en filmboeken dan in m’n huiswerk. Ik startte een nieuw leven op een andere school, waar ik op m’n eerste dag al vriendschap voor het leven sloot met Wim. Hij had een elektrische gitaar en speelde in een band! Held! Ik mocht af en toe een basgitaar lenen en vanaf dat moment was de geest uit de fles. Van m’n 17e tot op de dag van vandaag maak ik muziek op een mooi arsenaal aan instrumenten. Thuis neem ik die op – eerst op een oude bandrecorder, toen op de eerste 4-sporencassetterecorder en tegenwoordig sjiek op een MacBook. En als bassist in bandjes. Eerst samen met Wim, later met tal van nieuwe vrienden – van Nederlandstalig tot new wave, van soul tot symfonisch, van country tot Beatles-tribute bands. Ik speelde op de meest uiteenlopende plekken in binnen- en buitenland. Die keren in de legendarische Cavern Club in Liverpool, bakermat van The Beatles, vormden misschien wel het hoogtepunt. Tegenwoordig met veel plezier al weer heel wat jaartjes met trouwe vrienden Eus en Mars in Three Guys Named Joe.

Met verschillende bands dook ik de studio in, wat in een aantal gevallen tot CD’s leidde. Maar die draaiende plaat op vinyl, die ik als peuter al als magisch ervoer, die kwam er niet.

En toen was ik groot en kwam die er alsnog. Nou ja, bijna dan. Allereerst verschijnt “Climb” alleen op de streaming platforms. De vinylplaat mét plaatjes- en verhalenboek volgt later.
Met een greep uit m’n eigen liedjes, geschreven tussen ca. 1980 en nu. Opgenomen in m’n thuisstudiootje ‘Hovers Constructie’, eerst nog in Amsterdam en tegenwoordig in Gorssel. En toen ie af was, ging ik er mee naar de Abbey Road Studios, waar de legendarische Alex Wharton hem masterde.
Wat is er mooier dan je dromen te realiseren en gelukstofjes aan te maken. Ik ben heel blij met deze plaat. En wie weet jij ook.

Gorssel, zomer 2022